الرئيسة / منوعات / قصة حب والم الجزء الرابع والاخير

قصة حب والم الجزء الرابع والاخير

/
/
/
3553 مشاهدات

 

قصة حب والم الجزء الرابع والاخير

قصة حب والم الجزء الرابع والاخير

قصة حب والم الجزء الرابع والاخير

قصة حب والم الجزء الرابع والاخير, معكم صديقة زاكي الشيف الموهوبة ,كريمة جزائرية

قصة حب وألم الحلقة السادسة عشر

آدم بص لقي فريده لابسه مايوه بيكيني احمر وعليه كاش مايوه لونه اسود جميل وقربت من البيسين وقلعت الكاش مايوه ونزلت المايه

وراحت تعوم جنب آدم اللي ملقيش حاجه يقولها و ابتدوا يتسابقوا وهما بيضحكوا وفريده كانت مصره تكسبه و هو سابها تسابقه شويه وبعدين سبقها ففريده حاولت تكسبه بس جالها شد عضلي و آدم افتكرها بتهزر بس لقيها بتحاول تخرج من المايه ومش عارفه راح آدم نده عليها و رجعلها بسرعه و راح شالها وخرجها بره الميه وقعدها على الشيزلونج وقعد يدلك رجليها وعملها تمرين عشان الشد العضلي يروح وفضل جنبها لغاية ما بقت كويسه :

آدم:ها احسن دلوقتي

فريده وهي بتكح:احسن الحمد لله

آدم:مكنش فيه داعي تعومي بسرعه

فريده:كان نفسي اسبقك

آدم:خلاص المره اللي جايه هخليكي تسبقيني

فريده ضحكت وهو ضحك كمان وبعدين بصوا لبعض وسكتوا وراح آدم قام فجأه وقالها يلا عشان نطلع نغير هدومنا عشان متبرديش

قامت فريده وهي مش عارفه مالها وطلعوا سوا دخل آدم الحمام الاول خد شاور ولبس شورت نبيتي وتيشيرت بيج وخرج وفضل يستنى في الليفنج لغاية ما فريده تخلص, دخلت فريده الحمام وملت البانيو بالبابل باث و قعدت في المايه وغمضت عينيها وحست بدموع سخنه بتنزل من عينيها من غير ما تعرف ايه آخرت اللي بيحصلها ده وغمضت عينيها ونامت…………………….

حس آدم ان فريده اتأخرت فالحمام فراح يطمن عليها فخبط مردتش عليه فقلق عليها وخبط جامد بس مسمعتش وراح فتح الباب بكتفه لقي فريده نايمه فراح صحاها وهو بيزعق:

آدم:ايه يا فريده؟ بقالي كتير بخبط

فريده اتخضت وقالت:في ايه يا آدم؟

آدم:انتي كان ممكن تغرقي لو كنتي لوحدك

فريده ابتدت تعيط بصوت عالي

آدم:متعيطيش

فريده كملت عياط

آدم:عشان خاطري خلاص بقى

فريده:طب .. ممكن .. تطلع بره

آدم:طيب انا هستناكي بره

وخرج آدم وطلعت فريده من البانيو ولبست البرنس ونشفت شعرها وخرجت لقيت آدم بيقولها:

آدم:يلا عشان نخرج نتغدى بره

فريده:مش عايزه اخرج

آدم :عشان خاطري

فريده:لا

آدم:واهون عليكي

فريده ضحكت وقالت:لا متهنش عليه

آدم وهو بيضحك:طيب يلا البسي

وراح آدم يستناها في الليفنج عقبال ما تلبس…………………

قصة حب وألم الحلقة السابعة عشر

خرجت فريده من اوضة النوم وراحت لآدم الليفنج وكانت لابسه جينز ازرق و عليه بادي بني عليه تطريز دهبي حمالات وصاندال دهبي

و سابت شعرها مفرود واول ما آدم شافها:

آدم:ايه القمر ده!!!!

فريده وهي مكسوفه: مش هنخرج و لا ايه؟

آدم:يلا بينا

و نزلوا لقيوا سلوى في الجنينه بتقرا كتاب وقالولها انهم هيخرجوا وراحوا ركبوا العربيه وهما في الطريق شغل آدم اغنية اهواك بتاعت عبد الحليم حافظ وفضلوا ساكتين طول الطريق و وصلوا مطعم عالنيل ودخلوا قعدوا على ترابيزه وقبل ما يطلبوا الاكل لقيوا لانا قاعده على ترابيزه مع اصحابها واول ما شافتهم قامت:

لانا قربت من آدم وحضنته وباسته:وحشتني اوي

آدم بعد ايديها عنه:ازيك يا لانا

لانا:ازيك يا فريده؟

فريده وهي متغاظه منها:تمام

لانا:في عرسان يخرجوا اول يوم كده؟

آدم:عادي يا لانا حبينا نغير جو البيت

لانا وهي بتضحك ضحكه شريره :آه عشان كده, طيب اسيبكم بقى تغيروا جو براحتكم

ومشيت لانا وسابت آدم وفريده مدايقين من كلامها:

آدم:متزعليش من كلامها هي طول عمرها كده

فريده:انت تعرفها كويس بقى

آدم:ما قلتلك قبل كده متربيين سوا

فريده:بس؟؟؟؟؟؟؟

آدم:لازم يكون عندك ثقه فيا اكتر من كده يا فريده

فريده:اصل اسلوبها معاك غريب شويه

آدم:هي كده بتحب تظهر نفسها في اي مكان بأي طريقه

فريده:يعني انت مش بتحبها؟

آدم وهو بيضحك:انا احب لانا؟؟؟؟؟؟ لأ طبعا ده مش الانسانه اللي ممكن احبها

فريده:اصلها قالتلي ان انت…………..

آدم:كملي يا فريده

فريده:قالتلي ان انت بتاعها وحاجات زي كده

آدم:و انتي صدقتيها

فريده سكتت

آدم:انا عمري ما حبيت ولا هحب لانا, ممكن بقى نطلب الغدا عشان نروح ننام بدري عشان الرحله هتقوم الفجر

فريده ابتسمت:اوكيه

حست فريده ان في اما آدم يحبها زي ما هي بتحبه ولما جه الاكل كلت طبقها كله وفضلوا يتكلموا ويضحكوا… لانا كانت باصه عليهم من بعيد وهي متغاظه من فريده اللي قدرت تخلي آدم يحبها ويتجوزها وهي بقالها سنين بتحاول تخليه يتجوزها

ومعرفتش……………

رجع فريده و آدم البيت ولقيوا سلوى نايمه فطلعوا فوق و قعدوا يتفرجوا على التليفزيون و فريده قامت :

فريده:اعملك حاجه تشربها ؟

آدم :اي حاجه من ايديكي

و دخلت فريده المطبخ عملت نيسكافيه و رجعت لقيت آدم نايم عالكنبه فحطت الصينيه وقعدت جنبه تبصله وحطت ايديها على شعره وكان نفسها يكون صاحي ويحس بحبها ليه بس فكرت نفسها ان آدم اتجوزها عشان يفرح مامته بس …………..

فتح آدم عينيه لقي فريده قاعده جنبه وحاطه ايدها على شعره فمسك ايدها و قربها من شفايفه وباسها بوسه طويله وكانت فريده مش عارفه تتصرف ازاي و راح آدم خدها في حضنه و ضمها جامد وهي حضنته بس فجأه افتكرت فريده انه مش بيحبها فبعدت عنه وجريت عالحمام تستخبى منه ومن نفسها ومن قلبها اللي كل ما يكون قريب من آدم بيضعف وفضلت تعيط………….

آدم ندم انه اتسرع مع فريده وانه كان المفروض يستنى لما تحبه وتنسى مراد بس هو مقدرش يقاوم بس خد قرار انه مش هيلمسها تاني غير لما تكون بتحبه زي ما بيحبها, وفضل آدم قاعد في الليفنج لغاية ما قرب معاد المطار فراح خبط على فريده في اوضة النوم وقالها تلبس عشان يروحوا المطار وحضرت فريده شنطتها ولبست فستان كات لونه بيج واسع وفيه زراير من ادام وعملت شعرها ضفيره عالجنب , و آدم حضر شنطته ولبس شورت جينز وتيشيرت اصفر و شوز بني ونزلوا مع بعض وسلموا على سلوى وركبوا العربيه والسواق وصلهم المطار وفضلوا قاعدين ادام بوابة الطياره وكل واحد فيهم غرقان في افكاره ومش عاوز يكلم التاني………….

قصة حب وألم الحلقة الثامنة عشر

ركبوا الطياره وقعدوا في الدرجه الاولى وقبل ما الطياره تطلع:

آدم:فريده

فريده:نعم

آدم:انا عايزك تنسي اللي حصل بينا ونحاول نستمتع بالأجازه ده سوا

فريده ضحكت ضحكه حزينه: زي ما تحب

وابتدت الطياره تتحرك وهما قعدوا يتكلموا عن باريس والاماكن اللي هيزوروها وكانت ده اول زياره لباريس بالنسبه لفريده وطبعا آدم قالها انه هيخليها تشوف كل الاماكن الحلوه هناك وبعد ما فطروا رجعوا الكراسي لورا وناموا وصحيوا لما المضيفه جابت الغدا وبعدين طلبوا قهوه ولما وصلت الطياره نزلوا خلصوا الاجراءات وحجزوا ليموزين يوصلهم الفندق واختار آدم فندق (استور سان اونر) والفندق من افخم فنادق باريس وكل الديكورات فيه على طراز التلاتينات ومليان لوحات غاليه جدا و موقعه في شارع هادي جنب الاوبرا ومتحف اللوفر

و كمان قريب من شارع الشانزليزيه و عجب فريده اوي ديكورات الفندق وعجبها كمان الجناح اللي اختاره آدم كل الشبابيك ممتده من الارض لغاية السقف وبتبص على باريس كلها و الحيطان متغطيه بورق حائط مخطط بلون سماوي , بعد ما اتفرجت فريده على كل حاجه دخلت خدت شاور و طلعت لابسه البرنس وآدم دخل الحمام ووابتدت فريده تلبس اختارت فستان لونه بينك حمالات قصير و لبست عليه صاندال ابيض فلات ورفعت شعرها ديل حصان وحطت ميك اب هادي بينك في ابيض و خرج آدم ولبس شورت ابيض وعليه تيشيرت ازرق وشوز ازرق وقرروا ينزلوا يتمشوا في شارع الشانزليزيه وكانت فريده مبهوره بكمية المحلات الموجوده فيه ودخلت محل للبيرفيومز (غيرلان) وده اشهر محل للعطور في فرنسا واشترت بيرفيومز لسلوى و ليان وهنا وآدم اختارلها واحد على ذوقه وخرجوا من المحل وفضلوا يتمشوا ووصلوا ل(قوس النصر) وده مكان امر نابليون انه يتبني عشان يخلد ذكرى المعارك و كانت فريده فرحانه اوي كأنها طفله وكان آدم كل شويه يصورها في مكان مختلف وطلب من شاب انه يصورهم سوا ولما تعبوا قرروا يرجعوا الفندق ويكملوا تاني يوم, دخلوا الفندق وىدم طلب ان العشا يطلعلهم فوق وطلعوا وهما فرحانين ودخل آدم لبس بيجاما لونها كحلي و فريده لبست بيجاما ساتان لونها احمر حمالات وبنطالون وقعدوا ياكلوا وفضل آدم يكلمها هيعملوا ايه تاني يوم بس لقيها بتنام وهو بيكلمها فشالها وهي قالت:

فريده بصوت نايم:نزلني يا آدم

آدم: هششش يلا نامي

وحطها على السرير وهي نامت علطول وفضل آدم يبص من الشباك وفي الآخر تعب ودخل ينام جنبها بس ريحة البيرفيوم بتاعها كانت جميله فقرب منها وحضنها من ورا بس هي لفت وحضنته جامد وناموا وهما حاضنين بعض….

قصة حب وألم الحلقة التاسعة عشر

تاني يوم صحيوا بدري وفطروا وقرروا يروحوا برج ايفل ولبست فريده فستان ابيض طويل وواسع وصاندال فضي وسابت شعرها مفرود وآدم لبس شورت بيج وتيشيرت نبيتي و نزلوا طلبوا تاكسي ووصلوا برج ايفل الساعه 8ونص عشان يلحقوا يدخلوا قبل الزحمه واول ما جت الساعه تسعه دخلوا و آدم قالها:

آدم وهو بيضحك :اسمحيلي اكون المرشد السياحي بتاعك

فريده: يا ريت

آدم: بصي بقى يا ستي برج ايفل فضلوا يبنوه سنتين وخلصوه سنة1889 وطوله 300 متر و فضل اطول مبنى فالعالم لمدة40 سنه

وبيتكون من 3 ادوار اول دور عباره عن متحف بيحكي قصة بناءه والدور التاني محلات للتذكارات ومطاعم والدور التالت فيه متحف فيه مكتب المهندس ايفل اللي بناه …..و بتبصيلي كده ليه؟

فريده:اصل شكلك حلو اوي وانت بتشرح وبعدين انت دقيق اوي

آدم ضحك وقالها: وبالنسبه لطلوع البرج ممكن نقطع تذاكر ونركب الاسانسير و ممكن نطلع مجانا على رجلينا تحبي ايه؟

فريده:اوكيه تعالى نطلع على رجلينا

آدم وهو بيضحك: هتطلعي 1653 سلمه على رجليكي!!!!!

فريده:ايه ؟؟؟ لأطبعا يلا نركب الاسانسير

و طلعو البرج واتفرجوا على كل حاجه وفي الآخر قعدوا في مطعم جوه البرج عشان يتغدوا وبعد ما خلصوا غدا آدم قالها:

آدم:مبسوطه يا فريده؟؟؟؟؟؟

فريده:اوي اوي ده احلى يوم قضيته فحياتي

آدم:وانا كمان , انا جيت هنا كذا مره بس ده احلى مره فيهم

فريده وشها احمر:اشمعنى؟

آدم:عشان انتي معايا, اقولك على سر؟

فريده:قول

آدم:عارفه لما كنتي صغيره قبل ما تسافري المانيا مع باباكي ومامتك كنتي وقتها عندك 6 سنين تقريبا فاكره؟

فريده:لأ خالص بس بابا كان بيحكيلي

آدم:كنتي كل ما تيجي عندنا البيت تفضلي قاعده جنبي وتروحي ورايا في كل مكان وكانت مامتك تقعد تقولك بالالماني عيب كده

وانتي تقوليلها بالمصري انا بحبه وانا كنت بقعد اضحك على اسلوبك في الرد عليها

فريده اتكسفت:انا كنت بعمل كده؟

آدم كمل بحزن:بس انا ساعتها كنت في الكليه وانتي لسه مدخلتيش المدرسه

فريده:ليه محسسني انك عندك 60 سنه؟

آدم:بس انا فعلا اكبر منك بكتير

فريده:اولا 13 سنه مش كتير ثانيا بابا كان اكبر من ماما ب16 سنه وهي اللي صممت تتجوزه من كتر حبها ليه

آدم:شوفتي اديكي بتقولي هي اللي صممت مش وضع اتفرض عليها

فريده:بس يا آدم…….انا

آدم:انتي ايه يا فريده؟

فريده:انا با………

جه صوت من وراهم:فري مش معقول

بصت فريده وآدم لقيوا مراد ادامهم : اهلا يا مراد

مراد:بتعملوا ايه هنا؟

آدم و هو مدايق:احنا في شهر العسل

مراد:بجد ال مبروك

فريده: الله يبارك فيك

آدم:ميرسي يا مراد

مراد:لازم نسهر سوا انهارده

آدم: ان شاء الله

مراد:خلاص نتقابل بالليل في الشانزليزيه

واتفقوا على اسم كافيه ومشي مراد وسابهم مع بعض بس كان آدم شكله متغير ففريده سألته:

فريده:مالك يا آدم انتي ادايقت عشان قابلنا مراد؟

آدم:انتي اللي قولتيله اننا بنتغدى هنا؟

فريده:لأ طبع انا مكلمتوش بقالي مده طويله

آدم:طيب يلا عشان نروح الفندق نرتاح شويه عشان ننزل نقابل مراد بالليل

فريده:آدم لو مدايق بلاش نقابله

آدم:لأ طبعا عشان تطمنوا على بعض ما انتوا بقالكوا كتير متكلمتوش

وسكتت فريده ورجعوا الفندق وهما مدايقين من بعض وفضلوا ساكتين وبالليل لبس آدم بنطالون لونه ابيض وعليه قميص ازرق وشوز ازرق وفريده اختارت فستان لونه فوشيا بكوم ومفتوح7من عند الصدر ونازل على واسع وقماشته ناعمه وعملت شعرها ضفيره عالجنب وحطت ميك اب هادي والبيرفيوم اللي آدم اشتراهولها وآدم بصلها وهو حاسس انها لابسه كده عشان مراد ومكنش يعرف انها بتحاول تبنله انها بتحبه بس هو مش قادر يفهم………………

قصة حب وألم الحلقة العشرون والأخيرة

وصلوا فريده و آدم المكان اللي هيقابلوا فيه مراد ولقيوا مراد قاعد على ترابيزه ومعاه بنت شقرا وشعرها ناعم وقصير و وقام مراد لما وصلوا عنده وقال:

مراد:اهلا بالعرسان

مراد وفريده:اهلا يا مراد

مراد:اعرفكم بمايا بنت عمي وخطيبتي

فريده:مبروك يا مراد

مراد:الله يبارك فيكي

آدم:اتخطبتوا امتى؟

مراد:بعد ما وصلت بشهرين حبينا بعض وقررنا نكمل حياتنا سوا

فريده بصت لآدم فراح حس انه ظلمها وقال لمراد:مبروك يا مراد

فريده:هتتجوزوا امتى ان شاء الله

مراد:اول ما الفيلا بتاعتنا في المانيا تخلص

وفضلوا قاعدين مراد وآدم بيتكلموا وفريده ومايا بيتكلموا وطلبوا العشا وبعد العشا فريده ومايا قاموا يتمشوا ويتفرجوا عالمحلات وفضل آدم ومراد لوحدهم:

مراد:انا فرحان اوي ان انت وفريده اتجوزتوا

آدم:شكرا يا مراد

مراد:ده كانت بتحبك اوي

آدم بص لمراد وقاله:انت بتقول ايه؟

مراد:بقولك ان فريده بتحبك من زمان انت مكنتش تعرف ولا ايه؟

آدم:هي اللي قالتلك كده؟

مراد:ايوه يوم عيد ميلادها لما جبتلها عربيه هديه كانت مدايقه من بنت كانت واقفه معاك واتكلمنا فالموضوع ده

آدم كان مش مصدق نفسه وقاله:انا كنت فاكرك بتحبها؟

مراد:بصراحه فريده انسانه ممتازه بس مش مهم مين بيحبها المهم هي بتحب مين

ولما رجعوا فريده ومايا استأذن آدم عشان يروحوا الفندق عشان يناموا وطول الطريق للفندق فضل آدم ساكت وفريده كانت زعلانه انه بيشك انها بتحب حد غيره و اول ما وصلوا الفندق طلعوا اوضتهم و آدم قالها:

آدم : انا هنزل شويه وهرجع بعد شويه نامي انت لو حبيتي

فريده:رايح فين؟

آدم:مش هتأخر

و نزل آدم وساب فريده لوحدها فدخلت خدت شاور و خرجت لابسه البرنس وفتحت الدولاب لقيت اللانجيري اللي كانت مشترياه مع سلوى عشان الجواز واللي ملبستش منه ولا واحد وقررت تلبس واحد عشان تجربه وتبقى تغير قبل ما آدم يرجع و اختارت لاجيري لونه بيج فاتح وفيه دانتيل عالصدر وحمالات ساتان رقيقه وطويل و فيه فتحه طويله من الجنب وفردت شعرها وحطت ميك اب هادي ورشت البيرفيوم اللي اشتراه آدم و قعدت على السرير تقرا كتاب تتسلى فيه…………..

آدم كان بيتمشى ويفكر في كلام مراد وحس انه ضيع وقت طويل وهو مش فاهم ان فريده بتحبه وان فرق السن بينهم مش سبب انهم يبعدوا عن بعض وقرر آدم يعترف لفريده بحبه ويبتدوا حياتهم مع بعض بس مش عارف ازاي يقول لفريده انه بيحبها وحس انه مكسوف منها خصوصا انه كلما بطريقه بايخه لما قابلوا مراد ففضل يفكر في طريقه حلوه عشان يعترفلها بحبه……………….

دخل آدم الاوضه وكان جايب بوكيه ورد لونه احمر كبير ومعاه بالونات حمرا وعلبة شيكولاته على شكل قلب ولقي النور مطفي ما عدا الاباجوره اللي جنب فريده اللي كانت نايمه و هي ماسكه كتاب في ايديها ولقيها لابسه لانجيري رقيق فقرب منها وصحاها براحه و هو حاطط ايديه على شعرها:

آدم : فريده.. فريده

فريده:اممممممم

آدم:اصحي يا فريده

فريده بصوت واطي:بحباك اوي

آدم ضحك وباسها في راسها:طيب اصحي عشان نتكلم

فريده فتحت عينيها لقيت آدم قاعد جنبها عالسرير والغطا اتشال من عليها فاتكسفت وغطت نفسها:

فريده:انت جيت امتى؟

آدم:من شويه

بصت فريده في الاوضه لقيت الورد والبالونات راحت قامت ومسكت الورد وقربته منها وبصت لآدم :

فريده: عشاني؟

آدم:ايوه يا حبيبتي

فريده اتخضت من الكلمه:انت بتقول ايه؟

آدم:بقول حبيبتي وروحي وقلبي و………..

فريده:استنى بس انت تقصد انك بتح..

آدم قرب عليها وحضنها جامد وقالها :

آدم:بحبك يا فريده بحبك من يوم ماشفتك في المطار وانتي واقفه لوحدك وخايفه بحبك لما عينيكي بتضحك ولما بتبصيلي ببراءه ولما بتزعلي مني ولما بتقولي اسمي بطريقه غير كل الناس ولما وافقتي تتجوزيني وانتي فاكراني مش بحبك و لما شلت الطرحه من على وشك ولقيت اجمل عروسه في الدنيا و لما بتغيري عليه ….. بحبك يا فريده بحبك اوي

فريده الدموع ابتدت تنزل من عينيها علي هدوم آدم اللي قالها وهو بيبوس دموعها:

آدم:اوعي اشوف دموعك تاني , عايزك تضحكي علطول

فريده:انا اكيد بحلم

آدم:لا يا فريده ده حقيقه

فريده: ياااااااااااااه يا آدم لو تعلرف بحبك اد ايه؟

آدم وهو بيبوسها في خدها:اد ايه؟

فريده: اكتر من نفسي و من حياتي

آدم وهو لسه بيبوسها: وايه كمان؟

فريده:انت بتعمل ايه؟

آدم:انا؟؟؟؟؟؟؟؟ مش بعمل حاجه خاااااالص

وشالها حطها على السرير وقرب منها و……………………………..

بعد ساعتين كانت فريده نايمه في حضن آدم وهو حاضنها كانه خايف تبعد عنه تاني و قالها:

آدم:بحبك

فريده قربت منه وباسته في خده: وانا بمووووووووووت فيك

ومد آدم ايده وطفى الاباجوره تاني و………………………………..

بعد تسع شهور كان آدم واقف ماسك ايد فريده وهي بتولد فالمستشفى وعمال يمسح العرق عن وشها وبعد نص ساعه سمع صوت بيبي بيعيط فراح حضن فريده اوي وباسها في راسها و راح حضن البيبي وجابه لفريده عشان تشوفه وكانت بنت شبه فريده بالضبط و آدم حضنهم هما الاتنين :

فريده بصوت تعبان:هنسميها ايه؟

آدم والدموع في عينيه من السعاده: فريده طبعا

النهاية

15 تعليقاً

  1. تخببببببل قصه روعه بس ليش قصيره يا كريمه مو اسمك كريمه يعني لازم تصيرين كريمه بطول القصه 😆تسلمي حبيبتي روعه عاشت الانامل الي كتبت هاي القصه😘😘😘

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.